1
استادیار گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیة قم.
2
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
چکیده
یکی از شیوههای ژن درمانی در ناهنجارهای جنینی، دریافت میتوکندری اهدایی از تخمک ثالث است؛ که با روش انتقال پیش هسته و روش انتقال تخمک و ابزارهای مختلف آن، از نظر فقهی دارای مسائل مهمی است؛ از آن جمله بحث نسب مادری چنین فرزندی است که از این روش به دنیا میآید. از این رو، این نوشته به روش تحلیلی و استنباطی با رجوع به منابع فقهی به سبک کتابخانهای نسب مادری نوزاد حاصل از دستکاری ژنتیکی را مورد بررسی قرار میدهد و چنین مینماید که هر چند در صدر اسلام و عرب جاهلی ملاک مادر بودن، حمل و ولادت کودک بوده است و اصلاً از وجود تخمک و تکوّن کودک از آن، خبر نداشتند، ولی تأکید عرف این زمان بر اهمیت نقش تخمک و هسته آن در تولید انسان، ارتکازات عرفی عصر نزول را تحلیل و تبیین میکند؛ به ویژه آنکه از دیدگاه لغوی و عرفی، «اُم» به معنای اصل هر چیز و عماد آن است و از این رو، صاحب هسته تخمک، مادر شرعی نوزاد آزمایشگاهی محسوب میگردد و نسب برای او ثابت است؛ زیرا پیدایش اصلِ جنین از ترکیب کروموزمهای هسته تخمک با اسپرم مرد میباشد.