TY - JOUR ID - 245806 TI - جستاری در مسئولیت کیفری تولید بازی‌های رایانه‌ای منفی JO - فقه و اجتهاد JA - F.A. LA - fa SN - 2423-5245 AU - چگنی, مهدی AU - زرگریان, طه AU - دوگانی آغچقلو, اکبر AD - استادیار گروه حقوق دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق جزا وجرم شناسی دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره) Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 6 IS - 12 SP - 11 EP - 32 KW - بازی­ رایانه ­ای منفی KW - مسئولیت کیفری KW - مفاسد KW - اعانت در اثم KW - تسبیب DO - N2 - پیشرفت­ های الکترونیکی، بالاخص در ابعاد بازی ­های رایانه ­ای، بسیاری از شئونات کاربران خود را در سطوح مختلف به خود مشغول کرده است. بر اساس یک تقسیم­ بندی می ­توان بازی ­های رایانه ­ای را به سه گروه تقسیم کرد. گروه اول بازی ­هایی هستند که منفعت غالبی یا انحصاری آنها، برای سرگرمی است؛ هرچند کاربرِ بازی را دچار تیک‌های عصبی می­ کند. گروه دوم بازی ­هایی اند که منفعت غالبی یا انحصاری آنها، درمان کاربر است. گروه سوم بازی ­هایی هستند که منفعت غالبی یا انحصاری آنها، تشویق و تحریک کاربر به انجام فعل حرام یا ارتکاب جرم قانونی است. حال اگر کاربر بازی بر اثر تشویق و تحریک بازی رایانه ­ایِ گروه سوم؛ یعنی بازی منفی، در عالم واقع مرتکب جرم و جنایت شد، مسئولیت کیفری متوجه چه کسی خواهد بود؟ پاسخ این پرسش درباره تولیدکنندة بازی و کاربر بازی اعم از افراد بالغ و غیر بالغ به جهت خلأ  قانونی آن در قوانین موضوعه، محل تأمل است. مقاله حاضر بر اساس روش توصیفی-تحلیلی کوشیده مسئولیت کیفری تولید بازی­های رایانه ­ای منفی را در نظام حقوقی اسلام و تبعاً ایران به بحث و بررسی گذارد تا مسئولیت کیفری تولیدکننده بازی­ های رایانه­ ای منفی را بر پایه مصالح و مفاسد، اعانت در اثم و اقوی بودن سبب از مباشر اثبات کند. UR - https://mags.markazfeqhi.com/article_245806.html L1 - https://mags.markazfeqhi.com/article_245806_783289b70096b384a6f754a6c0fe59d3.pdf ER -