@article { author = {m, m and m, m}, title = {Usūli Solutions for Combining the Rule of Tasāmuḥ (Tolerance) in the Arguments of the Sunnah and the Authentic Narrations, Emphasizing the view of Āyatullāh Bihjat}, journal = {Jurisprudence and Ijtihad}, volume = {8}, number = {15}, pages = {85-108}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2423-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The rule of Tasāmuḥ (Tolerance) in the arguments of the Sunnah is about the weak arguments that promise a reward for an action and, according to some jurists, indicate that the action is recommended and one should not be strict in this regard. Since there are types of mustaḥabāt and makrūhāt in all jurisprudential categories, it is very important to address this rule. The present research intends to examine the rule and its scope from the perspective of the late Āyatullāh Bihjat, who criticized and evaluated it in his Mabāḥith al-Usūl as well as his lectures on issues beyond jurisprudence, and to answer the question that in case of a valid reason such as a document-credited narration indicating the non-desirability and inappropriateness of an action, how can one combine the arguments of the authority of a single narration and the rule of Tasāmuḥ in the arguments of the Sunnah that rule the desirability and appropriateness of the same action?   This research indicates that in Āyatullāh Bihjat’s theory, the narration of “man balagha”, as the most important reason for the rule of Tasāmuḥ, does not convey the authority of a weak narration indicating istiḥbāb, nor can the contents of this narration be considered as guidance. Rather, the main implication of these narrations is a secondary ruling on the bestowal of divine grace for someone who, being matured and having listened the narration, performs the action in the hope of its reward. Also, the solutions to the conflict are different, according to him; one of the most important of these solutions is referring to the option before practice, which he explain by relying on the basis of the option mentioned by the great scholars such as Kulainī and some of his masters in case of conflict.}, keywords = {}, title_fa = {راهکارهای اصولی جمع میان قاعدة تسامح در ادلة سنن و روایات صحیح‌السند (با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله بهجت)}, abstract_fa = {قاعدة تسامح در ادلة سنن دربارة ادلة ضعیفی است که وعدة ثواب بر عملی داده و طبق نظر بعضی از فقها بر استحباب آن عمل دلالت می‌کند و اینکه در این خصوص نباید سختگیری کرد. ازآنجا‌که در همة ابواب فقهی، گونه‌هایی از مستحبات و مکروهات وجود دارد، پرداختن به این قاعده اهمیت بسزایی دارد. تحقیق پیش‌رو بر آن است که این قاعده و گسترة آن را از نگاه آیت‌الله بهجت که در کتاب مباحث الاصول و نیز در درس خارج نقد و ارزیابی کرده‌اند، بررسی کند و به این پرسش پاسخ دهد که چنانچه دلیل معتبری مانند روایتی صحیح‌السند دال بر عدم رجحان و مطلوبیت عملی باشد، چگونه می‌توان میان ادلة حجیت خبر واحد که بیانگر مطلوبیت نداشتن عمل از نظر شارع است، با روایات «من بلغ» و قاعدة تسامح در ادلة سنن که به مطلوبیت و استحباب همان عمل حکم می‌کنند، جمع کرد. این تحقیق حکایت می‌کند که در نظریة آیت‌الله بهجت، از اخبار «من بلغ» که مهم‌ترین دلیل قاعدة تسامح است، حجیت خبر ضعیف دال بر استحباب به دست نمی‌آید و نیز نمی‌توان مفاد این اخبار را بر ارشاد حمل کرد؛ بلکه مفاد اصلی این روایات، حکم ثانوی بر ترتب ثواب تفضلی الهی برای کسی است که پس از بلوغ و سماع روایت، عمل را به امید ثواب آن انجام می‌دهد. همچنین راه‌حل تعارض موجود نیز از نظر ایشان گوناگون است؛ ازجمله مهم‌ترین آنها رجوع به تخییر در مقام عمل است که با تمسک به مبنای تخییری که بزرگانی همچون مرحوم کلینی و برخی از استادانشان در تعارض‌ اختیار کردند، این امر را تبیین می‌کنند.}, keywords_fa = {ادلة سنن,اخبار من ‎بلغ,تسامح,استحباب,تخییر}, url = {https://mags.markazfeqhi.com/article_252476.html}, eprint = {https://mags.markazfeqhi.com/article_252476_9d866b40ad5f27c32dc470a96ca50c49.pdf} }