@article { author = {m, m and Ghasemi Sarab, Farahnaz}, title = {Solving the Problem of Eyelid Blood Money Using Evidentialist Approach (Article 590 of the Islamic Penal Code)}, journal = {Jurisprudence and Ijtihad}, volume = {7}, number = {13}, pages = {25-47}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2423-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The majority of jurists issued the Blood money (diyah) of totally removal of all eyelids as a complete diyah, but some issued five sixth of it. If just one eyelid is removed, one fourth, two third for upper eyelid and one third for the lower one, one third for upper eyelid and half for the lower one is mentioned. The origin of this disagreement is different understandings of the religious texts. Article 590 of the Islamic Penal Code is issued a complete diyah for total removal of eyelids, one sixth for each upper ones, and one fourth for each lower ones.  The present research with descriptive-analytical approach, evaluated different views regarding this issue and concluded that none of them is provable. But applying evidentialist approach, which is the culmination of numerous probable evidences, the diyah of each eyelid can be calculated as one fourth of a complete diyah.}, keywords = {Total Removal,Partial Removal,'Ījfān,Eyelids,blood money}, title_fa = {برون‌رفت از چالش دیة ازالة پلک‌ها با استفاده از روش قرینه‌گرایی (موضوع ماده 590 ق.م.ا)}, abstract_fa = {در خصوص دیة ازالة مجموعی پلک­ها با وجود اینکه مشهور فقها به ثبوت دیة کامل معتقد شده­اند، برخی ثبوت پنج­ششم دیه کامل را صائب دانسته­اند. اما اختلاف­نظر در زمینة دیة ازالة انفرادی پلک­ها شدیدتر است؛ زیرا برخی برای هر یک از پلک­ها، یک­چهارم دیه کامل ثابت دانسته و گروهی به ثبوت دو­سوم دیة کامل در پلک­های بالا و یک­سوم دیة کامل در پلک­های پایین فتوا داده و عده­ای نیز یک­سوم دیة کامل در پلک­های بالا و نصف دیة کامل در پلک­های پایین را وجیه دانسته­اند. در کنار این نظریات، نظریة ثبوت ارش نیز مطرح شده است. خاستگاه این اختلافات، تفاوت برداشت فقها از نصوص شرعی است. ماده 590 قانون مجازات اسلامی نیز با گزینش یکی از دیدگاه­های یاد شده، در ازالة مجموعی، دیه کامل را ثابت دانسته و در ازالة انفرادی، با تمایز میان پلک­های بالا و پایین، برای هر کدام از پلک­های بالا یک­ششم دیه کامل و برای هر یک از پلک­های پایین یک­چهارم دیه کامل تعیین کرده است. برخی پژوهشگران در نقض و ابرام موضع مقنن نظراتی ابراز داشته­اند که جملگی دچار ضعف و اشکال هستند. نوشتار حاضر با رویکردی توصیفی – تحلیلی تمامی آرای بیان شده در این زمینه را ارزیابی کرده و در نهایت ضمن نقد مواضع گوناگون فقهی بدین نتیجه نائل آمده که دلیلی قوی که یارای اثبات یکی از دیدگاه­های فوق باشد، در دست نیست. در عین حال نگارندگان معتقدند با بهره­گیری از روش قرینه­گرایی که برایند رجوع به مستندات متعدد ظنی است، برای هر یک از پلک­ها، یک­چهارم دیه کامل ثابت دانست.}, keywords_fa = {ازالة مجموعی,ازالة انفرادی,اجفان,پلک‌ها,دیه,روایت ظریف}, url = {https://mags.markazfeqhi.com/article_247831.html}, eprint = {https://mags.markazfeqhi.com/article_247831_9956c06eefb1d57b78c0c9306da1b0e1.pdf} }