@article { author = {Fazel Lankarani, Mohammad Javad}, title = {The Jurisprudential Study of the Denial of Essential Wrong}, journal = {Jurisprudence and Ijtihad}, volume = {6}, number = {11}, pages = {11-32}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2423-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {The Jurisprudential Study of the Denial of Essential Wrong}, title_fa = {بررسی فقهی کفر منکر ضروری}, abstract_fa = {در شریعت اسلام، برخی احکام بدیهی و ضروری وجود دارد که هر شخص مسلمانی از آنها آگاهی دارد و به آنها ملتزم است؛ به همین سبب بسیاری از فقها انکار آن را همچون انکار شریعت قلمداد کرده و آن را موجب کفر دانسته‌اند و این در حالی است که تعبیر رایج در میان قدما، استحلال (حلال دانستن حرام و حرام دانستن حلال) و ارتداد بوده است. نوشتة حاضر این موضوع را به روش تحلیلی ـ اجتهادی از منابع کتابخانه‎ای بررسی کرده است. مطالعة ادلة موجود نشان می‌دهد عنوان ضروری دارای سه ملاک است: 1. نزد همة مسلمانان واضح و آشکار است؛ 2. به اقامة دلیل نیاز ندارد؛ 3. اجتهاد در آن معنا ندارد. در فرض انکار ضروری دین حصول کفر وابسته به آگاهی انکارکننده به ضروری بودن حکم در شریعت اسلام است و در این صورت انکار، با کفر ملازم خواهد بود؛ هرچند به تکذیب النبی9 نینجامد.}, keywords_fa = {انکار ضروری,تکذیب النبی9,خروج از اسلام,انکار کبیره,کفر}, url = {https://mags.markazfeqhi.com/article_243673.html}, eprint = {https://mags.markazfeqhi.com/article_243673_7aa32a5ae94075b49e83fb96a3d42f2c.pdf} } @article { author = {azadparvar, mahdi and faezi, mohamad}, title = {Authentication of Mashāyikh, Safwan, Bazanti and Ibn Abi Umayr's as well as their Marāsil from the perspective of Professor Shahidi}, journal = {Jurisprudence and Ijtihad}, volume = {6}, number = {11}, pages = {33-52}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2423-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {There is a statement by the late Sheikh Tusi implying that he authenticates the Mashāyikh, Safwān, Bazanti and Ibn Abi Umayr and their Marāsil, about which there is a difference of opinions. If the Sheikh's claim of authenticating the Mashāyikh and the Marāsil of these three narrators is proved, a large number of hadith narrators will be authenticated, as well as a large number of Mursal narrations. Due to the importance of the subject, the present article has studied this issue in an analytical-critical manner in Ayatollah Shahidi's book Al-Mabāḥith al-Usūliyya. There are three main problems with Sheikh Tusi's attestation: 1. the attestation is a conjecture 2. Acting according to the Marāsil is based on the principle of justice. 3. The numerous narrations by these three narrators from unreliable people undermine the attestation. The present study shows that these three problems and other ones can be answered and Sheikh Tusi's attestation over the trustworthiness of the Mashāyikh, Safwān, Bazanti and Ibn Abi Umayr and their Marāsil, is acceptable, if there is no evidence in contradiction.}, keywords = {General Authentication,Mursal Hadith,Safwān,Ibn Abi Umayr,Bazanti}, title_fa = {توثیق مشایخ و تصحیح مراسیل صفوان، بزنطی و ابن ابی عمیر از منظر استاد شهیدی‎}, abstract_fa = {کلامی از شیخ طوسی در توثیق مشایخ صفوان، بزنطی و ابن‌ابی‌عمیر و تصحیح مراسیل آنها وجود دارد که در مفاد و دلالت آن، تفاوت رأی شکل گرفته است. در صورت اثبات مدعای شیخ بر توثیق مشایخ و تصحیح مراسیل این سه راوی، بسیاری از راویان حدیث، توثیق می‌شوند، همچنین شمار زیادی از روایات مرسل، اعتبار می‌یابند. نوشتة حاضر با توجه به اهمیت موضوع، این مسئله را به روش تحلیلی ـ انتقادی از کتاب المباحث الاصولیه آیت‎الله شهیدی مطالعه کرده است. دربارة شهادت شیخ طوسی سه اشکال اصلی مطرح شده است: 1. شهادت شیخ طوسی حدسی است؛ 2. عمل کردن به مراسیل بر اساس اصالة العدالة است؛ 3. روایت کردن متعدد این سه راوی از اشخاص غیرثقه، موهن این شهادت است. پژوهش حاضر نشان می­دهد این سه اشکال و اشکالات دیگر مطرح شده را می‌توان پاسخ داد و شهادت شیخ طوسی بر وثاقت مشایخ صفوان، بزنطی و ابن‌ابی‌عمیر و تصحیح مراسیل آنها در صورتی که دلیلی بر خلاف وجود نداشته باشد، پذیرفته است.}, keywords_fa = {توثیق عام,حدیث مرسل,صفوان,ابن ابی عمیر,بزنطی}, url = {https://mags.markazfeqhi.com/article_243675.html}, eprint = {https://mags.markazfeqhi.com/article_243675_35b3d74a2de126994cda6831702ed73c.pdf} } @article { author = {sotudeh, sotudeh and poorsedghi, reza}, title = {Determining Maternal Lineage of the Newborn in case of Genetic Repair of Zygote and Ovule}, journal = {Jurisprudence and Ijtihad}, volume = {6}, number = {11}, pages = {53-72}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2423-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One method of gene therapy for fetal abnormalities is to receive mitochondria donated from a third ovule, through pre-nucleus or ovule transfer method, that arises important issues from the jurisprudential point of view, such as maternal lineage of the child born in this way. Therefore, this article, in an analytical and inferential manner and referring to jurisprudential library sources, examines the maternal lineage of the infant born through genetic manipulation. The research shows that although in the pre-Islamic Arabia and early days of Islam the woman's pregnancy and giving birth to the child was the criterion of motherhood as they were unaware of the existence of the ovule and its development at all, the emphasis of nowadays custom on the importance of the ovule and its nucleus in human production explains the customary associations of the age of revelation; especially regarding the fact that from a lexical and customary point of view, the word "Umm" means the essence of anything and its origin, and therefore, the owner of the ovule nucleus is considered as the legal mother of the laboratory baby and the lineage is fixed for her; because the emergence of the embryo is the outcome of the combination of ovule nucleus chromosomes with the male's sperm.}, keywords = {Ovule,Fertility,Lineage,Genetics,Rule}, title_fa = {تعیین نسب مادری نوزاد در ترمیم ژنتیکی زیگوت و تخمک}, abstract_fa = {یکی از شیوه‌های ژن درمانی در ناهنجارهای جنینی، دریافت میتوکندری اهدایی از تخمک ثالث است؛ که با روش انتقال پیش هسته و روش انتقال تخمک و ابزارهای مختلف آن، از نظر فقهی دارای مسائل مهمی است؛ از آن جمله بحث نسب مادری چنین فرزندی است که از این روش به دنیا می‎آید. از این رو، این نوشته به روش تحلیلی و استنباطی با رجوع به منابع فقهی به سبک کتابخانه‎ای نسب مادری نوزاد حاصل از دستکاری ژنتیکی را مورد بررسی قرار می‌دهد و چنین می‌نماید که هر چند در صدر اسلام و عرب جاهلی ملاک مادر بودن،‌ حمل و ولادت کودک بوده است و اصلاً‌ از وجود تخمک و تکوّن کودک از آن، خبر نداشتند، ولی تأکید عرف این زمان بر اهمیت نقش تخمک و هسته آن در تولید انسان، ارتکازات عرفی عصر نزول را تحلیل و تبیین می‌کند؛ به ویژه آنکه از دیدگاه لغوی و عرفی، «اُم» به معنای اصل هر چیز و عماد آن است و از این رو، صاحب هسته تخمک، مادر شرعی نوزاد آزمایشگاهی محسوب می‌گردد و نسب برای او ثابت است؛ زیرا پیدایش اصلِ جنین از ترکیب کروموزم‌های هسته تخمک با اسپرم مرد می‌باشد.}, keywords_fa = {تخمک,باروری,نسب,ژنتیک,حکم}, url = {https://mags.markazfeqhi.com/article_243677.html}, eprint = {https://mags.markazfeqhi.com/article_243677_d28aed942d46d37c8fb0068d39c24648.pdf} } @article { author = {x, x and saeedi, Mehdi}, title = {The Clarification of the rule of "Adam al-Dalīl, Dalīl al-Adam" and Its Reflection in the Criminal Chapters of Jawāhir al-Kalām}, journal = {Jurisprudence and Ijtihad}, volume = {6}, number = {11}, pages = {73-91}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2423-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The rule of "Adam al-Dalīl, Dalīl al-Adam" states that if the exploration of reason and lack of attainment of it results in the prevailing suspicion of its absence, by the suspicion of lack of reason the prevailing suspicion of non-legislation of the sentence and duty can be concluded. Therefore, this rule is a rational rule that expresses suspicion and cannot be invoked if the first principle of sanctity of suspicion is accepted; because there is no proof of its authority. The lack of authority of the rule of lack of reason is undeniable according to the rules of Usūl, however, documentation and argument based on it is also undeniable in jurisprudential books. Mojtahids' arguments using this rule can be considered as a kind of distance from their basic principles in jurisprudential inferences. In the criminal chapters of the great book Jawāhir al-Kalām, many cases have been argued based on this rule. Retaliation in the sanctuary, lack of similarity in the quality of retaliation of the eye, concentration in the ransom, sharing of the wise in excess of the ransom and joining henbane to intoxicants are among the issues that the author of Jawāhir also relies on the rule in order to prove his point of view. The proper justification for explaining why the author of Jawāhir adheres to this rule is his assurance through it.}, keywords = {Lack of Reason,Prevailing Suspicion,innocence,Jawāhir al-Kalām}, title_fa = {تبیین چیستی قاعده «عدم الدلیل دلیل العدم» و بازتاب آن در ابواب جزایی جواهر الکلام}, abstract_fa = {قاعدة «عدم الدلیل دلیل العدم» بیانگر این است که اگر فحص از دلیل و دست نیافتن به آن، موجب ظن غالب به نبود دلیل شد، از ظن به نبود دلیل می‌توان ظن غالب به تشریع نشدن حکم و تکلیف را نتیجه گرفت. از همین رو قاعدة یادشده یک قاعدة عقلی است که افادة ظن می‌کند و درصورتی‌که اصل اوّلی حرمت عمل به ظن پذیرفته شود، قابلیت استناد ندارد؛ چراکه دلیلی بر حجیت آن اقامه نشده است. عدم حجیت قاعدة عدم الدلیل بر اساس قواعد اصولی، ‌انکارناپذیر است؛ با این ‌حال استناد و احتجاج بر مبنای آن نیز در کتاب‌های فقهی انکارناشدنی است. می‌توان استدلال به این قاعده از سوی مجتهدان را نوعی فاصله گرفتن از مبانی اصولی خویش در استنباطات فقهی دانست. در ابواب جزایی کتاب سترگ جواهر الکلام نیز در موارد بسیاری بر اساس این قاعده استدلال شده است. قصاص جانی در حرم، عدم مماثلت در کیفیت قصاص چشم، تغلیظ در دیة طرف، اشتراک عاقله در مازاد دیه و الحاق بنگ به مواد سکرآور از جمله مسائلی هستند که صاحب جواهر در ضمن آنها برای اثبات دیدگاه خویش به ‌قاعدة عدم الدلیل دلیل العدم تمسک جسته است. توجیه مناسب در راستای تبیین چرایی تمسک صاحب جواهر به این قاعده، اطمینان‌یابی او از طریق این قاعده است.}, keywords_fa = {عدم الدلیل,ظن غالب,برائت,جواهر الکلام}, url = {https://mags.markazfeqhi.com/article_243707.html}, eprint = {https://mags.markazfeqhi.com/article_243707_a445d279a0e3b40a45ea1f0b32186a96.pdf} } @article { author = {x, x}, title = {Analysis of the Role and Contribution of Reason in the field of Principles of Jurisprudence with Emphasis on the Thoughts of Allāmeh Javādi Āmoli, An Approach to Reforming the Structure of Knowledge of the field}, journal = {Jurisprudence and Ijtihad}, volume = {6}, number = {11}, pages = {93-116}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2423-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the sources of knowledge introduced by the Usūlis is reason, enjoying its special place in the structure of the field of Usūl. However, neither its role nor its contribution has received sufficient attention as it deserves, despite the fact that in order to promote jurisprudence, first, the field of Usūl must be strengthened and in order to strengthen the field of Usūl, it is necessary to strengthen the role and position of reason in the field of principles of jurisprudence. Master Javādi Āmoli believes that regarding the reason, the right path has not been taken, in two aspects: first, in terms of its role, because reason is the light, not the way, therefore, reason enjoys no function but discovering the rule. Based on this, to consider reason as one of the sources of divine rules along with the Book and Tradition is a confusion between the light and the way. The second is that the reason has not been adequately addressed in the field of principles, despite its efficient contribution to the field. Employing a descriptive and analytical method, this research aims to provide a basis for reforming the structure and categorization of a much deeper and efficient knowledge in the field of principles of jurisprudence compared to its current system, emphasizing the }, keywords = {}, title_fa = {واکاوی نقش و سهم عقل در اصول فقه با تأکید بر اندیشه اصولی علامه جوادی آملی رهیافتی بر اصلاح ساختار دانش اصول فقه}, abstract_fa = {یکی از منابع معرفتی که اصولیون معرفی کرده‌اند و در ساختار این دانش جایگاه مختص به خود را دارد، عقل است؛ لکن آن‌چنان که شایسته و بایسته بود، نه در نقش عقل و نه در سهم آن در دانش اصول، کاربست شایان توجهی صورت نگرفته است. با توجه به اینکه برای ارتقای فقه باید اصول را تقویت کرد و برای تقویت اصول لازم است نقش و جایگاه عقل در اصول فقه تقویت شود. استاد جوادی آملی بر این باور است که دربارۀ عقل از دو جهت راه صواب پیموده نشد. یکی از جهت نقش، زیرا عقل سراج است، نه صراط؛ پس هرگز برای عقل شأنی جز کشف حکم نیست. بر این اساس ذکر عقل در کنار دو منبع احکام الهی، یعنی کتاب و سنت، خلط بین سراج و صراط است. دیگری از جهت بی‌مهری به عقل که در دانش اصول به صورت متناسب بدان پرداخته نشده و به سهم کارآمدی آن توجهی نشده است. این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی بر آن است که با تأکید بر دیدگاه استاد در خصوص نقش و سهم عقل در اصول فقه، زمینه‎ای برای اصلاح ساختار و تبویب دانشی به مراتب عمیق‌تر و کارآمد‌تر از اصول فقه کنونی فراهم آید.}, keywords_fa = {عقل,نقش عقل,اصول فقه,بنای عقلا,اصلاح ساختار,علامه جوادی آملی.}, url = {https://mags.markazfeqhi.com/article_243708.html}, eprint = {https://mags.markazfeqhi.com/article_243708_d68818219f7d2602492be98a87f275c2.pdf} } @article { author = {b, m}, title = {Jurisprudential Study of the Guarantee Caused by the Transmission of Infectious Diseases}, journal = {Jurisprudence and Ijtihad}, volume = {6}, number = {11}, pages = {117-139}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2423-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The outbreak of epidemic diseases with their mortality is considered a threat to health security. Therefore, controlling patients' behavior, restricting them and thus preventing pandemic in the community is one of the important issues in the field of medicine. In this regard, one of the strategic measures in disease control is to pay attention to civil-criminal liability and the guarantee issues raised by the transmission of this type of diseases. Accordingly, the coming question is that according to the religious teachings, if the duties of citizenship are not observed and the contagious disease is transmitted to others, what are the responsibilities of the transmitter? Will there be any guarantee to the transmitter due to the damages he causes by the disease transmission? Although it seems certain to compensate for the documented damage by the transmitter of the disease, but problems such as: the fatality of the disease, the knowledge and ignorance of the parties to the infection bring about some difficulties in obtaining, documenting and proving the type of  responsibility and the resulted guarantee. Therefore, in the present article, employing the analytical method and using library sources different forms of transmission are studied, concluding that if a person is aware of his disease and its fatality and deliberately causes another's death by transmitting the disease, his action is view of Master Javādi Āmoli on the role and contribution of reason in this field.}, keywords = {Reason,the Role of Reason,Principles of Jurisprudence,the foundation of rationalists,structural reform,Allāmeh Javādi Āmoli}, title_fa = {بررسی فقهی ضمان ناشی از انتقال بیماری مسری}, abstract_fa = {شیوع بیماری‌های واگیردار با ماهیتی نوعاً کشنده تهدیدی علیه امنیت سلامت شمرده می­شوند؛ بنابراین کنترل رفتار بیماران، محدودسازی آنها و در نتیجه جلوگیری از انتشار آن در میان افراد جامعه، از مسائل مهم حوزة پزشکی است. در این راستا یکی از تدابیر راهبردی در کنترل بیماری، توجه دادن به مسئولیت مدنی ـ کیفری و ضمان‌آور بودن انتقال این نوع از بیماری­هاست. بر این اساس پرسش پیش‌رو آن است که در آموزه­های دینی، در صورت رعایت نکردن وظایف شهروندی و انتقال بیماری مسری به دیگران چه مسئولیت‌هایی متوجه فرد ناقل است؟ آیا ضمانتی در قبال خسارت­های ناشی از بیماری متوجه فرد انتقال‌دهنده خواهد بود؟ به نظر می‌رسد اگرچه جبران خسارت‌های مستند به انتقال‌دهندة بیماری، امری مسلّم به شمار می­رود؛ اما ویژگی­هایی مانند میزان کشندگی بیماری، علم و جهل طرفین از آلودگی، دشواری­هایی را در احراز، استناد و اثبات نوع مسئولیت و ضمان حاصل از آن پدید آورده است؛ از این‌رو در نوشتار حاضر به روش تحلیلی ـ اجتهادی و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه­ای به بررسی حالت‌های گوناگون انتقال پرداخته است و نتیجه آن شد که اگر فرد از بیماری خود و کشندگی آن آگاهی داشته باشد و عمداً با انتقال بیماری موجب فوت دیگری شود، از عملکرد وی با عنوان قتل عمد یاد می‌شود و سزاوار قصاص است و در مواردی که بیماری کشنده نباشد و منجر به قتل شود، شبه‌عمد است و محکوم به پرداخت دیه خواهد بود و در نهایت اگر شخص از بیماری خود آگاهی نداشته باشد و با انتقال موجب فوت دیگری شود، عمل او خطای محض به شمار می­رود که ضمان آن بر عهدة عاقله است.}, keywords_fa = {بیماری مسری,سرایت,ضمان,استناد}, url = {https://mags.markazfeqhi.com/article_243709.html}, eprint = {https://mags.markazfeqhi.com/article_243709_f1d623d21d43b15a353c700ce068a60d.pdf} }